direct contact
073 644 0273

Nieuws

19 aug

Proactief beveiligen – Hierom is het verstandig

Voorkomen is beter dan genezen: het is een gezegde dat vaak wordt gebruikt in de geneeskunde, maar zéker ook van toepassing is in de beveiliging. Eigenlijk is het heel logisch ook, want waarom zou men pas in actie komen als het kwaad al is geschied? Verstandiger is daarom om een locatie, object of evenement proactief te beveiligen. Wat proactief beveiligen is en waarom het raadzaam is om hierin te investeren, leggen we aan u uit in dit blog.

Wat is proactief beveiligen?

Als u aan beveiliging denkt, dan zijn bewakingscamera’s en alarmsystemen misschien wel de eerste zaken die u te binnen schieten. Dat is niet vreemd, want deze elektronische beveiligingssystemen worden vaak door bedrijven en organisaties ingezet en kunnen waardevol zijn als er naderhand een conflict opgelost moet worden. Dat gaat als volgt: iemand pleegt een criminele activiteit, het alarmsysteem gaat af, de camera detecteert de gebeurtenis en vervolgens wordt er ingegrepen. Nádat het dus fout is gegaan. Maar wat als er nu een vorm van beveiligen wordt ingezet die voorkomt dat het fout gaat? Die niet alleen de criminele activiteit voorkomt, maar ook de schade, trauma’s en onrust? Dit is de hele essentie van proactief beveiligen: de juiste technieken inzetten om grote en kleine conflicten op een locatie te voorkomen.

De techniek achter proactief beveiligen

De kracht van proactief beveiligen zit in het inlevingsvermogen van de beveiliger en een goede voorbereiding op wat mogelijk komen gaat. Daarvoor stelt de beveiliger zichzelf de volgende 3 vragen:

  1. Wie of wat moet ik beveiligen?
  2. Wie of wat kan een bedreiging vormen voor het te beveiligen object?
  3. Hoe kan de bedreiger te werk gaan (modus operandi)?

Als deze vragen in kaart zijn gebracht, dan begint de beveiliger met het detecteren en beoordelen van mogelijke dreigingen. Dit wordt ook wel dreigingsassessment genoemd. Er wordt met name gekeken naar afwijkend gedrag: gedrag dat geen duidelijk doel of duidelijke functie heeft, maar wel continu herhaald wordt. De benaming voor deze techniek is Behavior Detection. Ziet de beveiliger een persoon die afwijkend gedrag vertoont? Dan gaat hij of zij na of er een relatie bestaat tussen dit afwijkende gedrag en de modus operandi: de manier waarop criminelen te werk kunnen gaan. Beveiligers worden continu op de hoogte gebracht van deze ‘trends’. Als de relatie tussen het afwijkende gedrag en de modus operandi niet wordt gevonden, dan grijpt de beveiliger niet in. Maar als die relatie er wél is, dan zet de beveiliger een speciale bevragingstechniek in. Dat wordt ook wel Security Questioning genoemd. Door de juiste vragen te stellen, hoopt de beveiliger een logische verklaring te krijgen voor het afwijkende gedrag van deze persoon. Is die logische verklaring er? Dan kan de persoon worden vrijgelaten: de dreiging is ontkracht. Kan de persoon echter geen logische verklaring voor zijn gedrag geven, dan is de dreiging er wél en gaat de beveiliger over tot actie. Hij of zij treedt dan zogenaamd de-escalerend op.

Redenen om te kiezen voor proactief beveiligen

De belangrijkste reden om te kiezen voor proactief beveiligen gaven we al aan in de eerste alinea: omdat voorkomen beter dan genezen is. Maar dat is niet de enige reden om voor proactieve beveiliging te kiezen. Proactieve beveiligers zorgen namelijk ook voor een prettig, veilig en vertrouwd gevoel bij andere aanwezigen. Dankzij de sociale manier waarop zij hun proactieve beveiligingstechnieken inzetten, ontstaat er een rustige en vriendelijke sfeer. Daarnaast is de methode achter proactieve beveiliging makkelijk aan te leren aan elk type beveiliger. Het is namelijk geen ingewikkelde, maar wel heel effectieve methode. Tot slot kan proactieve beveiliging op ieder beveiligingsgebied worden toegepast, van winkelbeveiliging tot evenementenbeveiliging en van objectbeveiliging tot zorgbeveiliging.

Proactieve beveiliging nodig?

Dan zijn we u bij FSS Security graag van dienst. Met meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van (proactieve) beveiliging kunnen we u een oplossing bieden voor elke situatie. Meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op.

Onze klanten

Met trots presenteren wij onze klanten, onze partners die voor FSS Security als beveiligingsbedrijf gekozen hebben. En dat hebben ze natuurlijk niet voor niets gedaan.

BV3 Projectsupport B.V.

Sinds 1 januari 2019 zijn wij klant bij FSS Security. Dit komt omdat wij graag één aanspreekpunt wilden hebben voor de meldkamer en de alarmopvolging. FSS Security pakte deze rol snel en goed op en ging alle locaties langs om alles duidelijk te bespreken. De ervaring die ik heb met FSS Security is dat ze zeer duidelijk communiceren, altijd vriendelijk zijn en tenslotte zeer behulpzaam!

Qander Consumer Finance B.V.

Wij zijn al jaren klant bij FSS Security en dit is  naar volle tevredenheid! Wat FSS Security uniek maakt is dat ze altijd voor je klaar staan, zeer flexibel zijn en altijd super vriendelijk te werk gaan. Onze ervaring is dat het contact met de contactpersoon altijd goed verloopt, ze zijn altijd bereikbaar, super vriendelijk en staan altijd voor de klant klaar! Kortom, wij hebben dus alleen maar goede ervaringen met FSS Security!

Bossche Boulevard

FSS Security is een lokale speler. Hierdoor is er veel kennis over de problemen die spelen in de gemeente ’s-Hertogenbosch. Ook het directe contact, de korte lijnen en de flexibiliteit maken FSS Security uniek. Verder is het een professionele organisatie die werkt met getrainde medewerkers die weten wat er van ze verwacht wordt.

Nieuws

Als beveiligingsbedrijf zijn en blijven wij altijd op de hoogte van de laatste actualiteiten, trends en ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Komen we iets interessants tegen of hebben we zelf een mooie, nieuwe ontwikkeling doorgemaakt? Dan delen we dit graag met u.

10 apr

Inbraakmeldingen in Den Bosch hoger dan een jaar geleden

Landelijk neemt het aantal woninginbraken al jaren af. In maart 10 jaar geleden waren er ongeveer 6500 woninginbraken. Dit jaar in diezelfde maand waren er […]

Lees meer
27 nov

Eerste hulp bij afwezigheid van uw receptionist

Voor uw bedrijf is het van belang dat de receptie altijd bemand is. De receptionist vormt namelijk het visitekaartje van uw organisatie. En het komt […]

Lees meer
Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 9 reviews
Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 9 reviews