Een receptie op uw kantoor of bedrijfspand: hoe belangrijk is dit?
Een receptie is misschien wel een van de belangrijkste elementen van een bedrijf: er worden gasten ontvangen, belangrijke berichten worden aangenomen en doorgezet én het is vaak het eerste waar mensen mee te maken krijgen. Een receptie is dus belangrijk voor ieder kantoor of bedrijfspand, maar hoe maak je van die receptie een echt visitekaartje voor uw bedrijf? Wij geven een aantal tips.
Wat is een receptie?
Voordat u een receptie adequaat kan inrichten, is het handig om te weten wat een receptie precies is en hoe receptiewerk loopt. Receptiewerk is namelijk erg uiteenlopend: telefoontjes aannemen, gasten ontvangen en administratie horen allemaal bij het werk van een receptionist. De plek waar receptionisten die allemaal doen, is een receptie. Vaak vindt u een receptie aan de ingang van een kantoor of ander soort bedrijvenpand. Het is de plek waar mensen verwelkomd worden, vandaar de plek aan de ingang.
De eerste indruk
De receptie van uw bedrijf is de eerste indruk voor gasten, klanten en andere relaties die uw pand bezoeken. Het is daarom belangrijk om de receptie een plek te maken waar mensen zich welkom voelen en waar ze met professionaliteit en vriendelijkheid worden behandeld. Hoe deze ruimte wordt ingericht speelt ook voor een groot deel mee met de eerste indruk. Hoe moet u de receptie voor uw kantoor zo inrichten dat het echt een visitekaartje voor uw bedrijf wordt? Houdt in ieder geval rekening met het volgende:
Een hoge balie
Dit is vooral een praktische tip, maar zorg dat de receptie een hoge balie heeft die de receptioniste enige privacy geeft. Zo kunnen ze zonder priemende blikken hun receptiewerk en administratie doen. Daarnaast is het voor de medewerker achter de balie ook fijn als de balie minstens 110 cm, dit is ook goed voor de houding van de medewerker.
De juiste meubels
Wat ook belangrijk is voor een receptie, zijn meubels. Relaties en andere bezoekers moeten zich comfortabel kunnen voelen en comfortabel kunnen wachten tot ze worden begeleid naar een andere ruimte. Zorg voor een mooi koffietafeltje en een aantal comfortabele stoelen. De mogelijkheid om koffie te zetten is ook een belangrijk detail van een receptie, het wachten gaat immers een stuk sneller onder het genot van een heerlijk kopje koffie!
De details
Om het af te maken, heeft u details nodig. Dit trekt het hele geheel samen en zorgt voor een aangename en mooie ruimte. Denk bij details aan plantjes, mooie kunstwerken aan de muur, beelden door de receptieruimte heen, et cetera. Ook leuk: hang een aantal bedrijfsfoto’s aan de muren, van voorgaande bedrijfsuitjes bijvoorbeeld. Dit maakt de receptie persoonlijk en toegankelijk.
Kleuren
Wat ook erg belangrijk is voor een receptie: de kleuren. Deze moeten uiteraard bij het bedrijf passen, het liefst komen de kleuren in de receptie terug in de huisstijl van uw bedrijf. Dit zorgt voor een herkenning, bezoekers associëren die kleuren op een later moment met uw merk.
Receptiewerk? FSS Security
Bij FSS Security zorgen we niet alleen voor beveiliging, ook voor receptiewerk bent u bij ons aan het juiste adres. Als u op zoek bent naar een telefoniste of receptioniste zorgen wij voor medewerkers met een professionele insteek en een open uitstraling. Bent u benieuwd naar onze mogelijkheden op het gebied van receptiediensten voor uw bedrijf of organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij staan u graag te woord.