direct contact
073 644 0273

Nieuws

20 dec

Een effectief deurbeleid maken? Zo doet u dat

Als eigenaar van een winkel of horecazaak heeft u waarschijnlijk een bepaald profiel klant voor ogen. Ook is het vanzelfsprekend dat u zorg wil dragen voor een omgeving waarin gasten en medewerkers zich veilig voelen. Om ervoor te zorgen dat alles loopt zoals het hoort te lopen, wordt er vaak gebruik gemaakt van een deurbeleid. In dit blog vertellen wij u graag meer over een deurbeleid. Zo leggen wij graag uit wat een deurbeleid precies is en hoe u deze zo effectief mogelijk inzet.

Wat is een deurbeleid?

Een deurbeleid geeft u als eigenaar van een winkel of horecazaak de mogelijkheid om gasten te weigeren bij de deur. De bedoeling hiervan is om de gastvrijheid en veiligheid te waarborgen. Dit kan op basis van vooraf opgestelde criteria. Voorbeelden hiervan zijn eisen op het gebied van een eventueel lidmaatschap, bepaalde kleding of op gedrag. Bij het maken van een deurbeleid is het belangrijk dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen klanten, maar alleen op criteria.

Wordt er wel onderscheid gemaakt tussen klanten, dan gaat het over discriminatie. Discriminatie is vanzelfsprekend niet toegestaan. Zoals in artikel 1 in de Grondwet van Nederland geschreven staat, is het dan ook niet de bedoeling om te selecteren op ras, nationaliteit, geslacht, geaardheid, politieke voorkeur of godsdienst.

Waarop mogen klanten geweigerd worden?

Het is dus belangrijk om klanten altijd gelijk te behandelen, maar tegelijkertijd is het ook belangrijk om de veiligheid te blijven waarborgen. Het is daarom mogelijk om klanten te weigeren wanneer zij niet voldoen aan de criteria die beschreven staan in het deurbeleid. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Getalscriterium
    In verband met de veiligheid zit er een maximum op het aantal klanten wat u binnen mag laten in uw winkel of horecazaak. Zit u aan het maximum? Dan kunt u klanten de toegang weigeren op basis van het getalscriterium wat beschreven staat in uw deurbeleid.
  • Gedrag
    Ongewenst gedrag van een klant kan een reden zijn om de toegang te weigeren. Bijvoorbeeld wanneer een klant zich agressief gedraagt bij de deur van uw winkel of horecazaak. Dit kan de veiligheid van andere klanten in gevaar brengen. Heeft u detectiepoortjes bij de ingang staan of heeft u beveiliging die klanten eerst fouilleert? Dan is het ook mogelijk om de toegang te weigeren aan klanten die hier niet aan willen meewerken.
  • Leeftijd
    In winkels, maar vooral in horecazaken, is het mogelijk om een minimale leeftijd te hanteren. Deze leeftijd kunt u zelf bepalen en afstemmen op uw bedrijfsformule. Als eigenaar van een horecazaak kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om een doelgroep van 18, 21 of 24 jaar en ouder aan te trekken. Hierbij is het belangrijk dat klanten hun identiteitsbewijs tonen wanneer zij naar binnen willen. Doen zij dit niet? Dan is het mogelijk om de toegang te weigeren.
  • Kleding
    Naast gedrag en leeftijd is het ook mogelijk om bepaalde kledingvoorschriften als criteria te hebben in uw deurbeleid. Denk hierbij aan het niet dragen van een pet, muts of helm of het hanteren van een dresscode. Hierbij kunt u zelf invulling geven aan deze dresscode. Een voorbeeld hiervan is het dragen van een pak met stropdas of het dragen van schone kleding zonder kleerscheuren of ongepaste teksten.

Hoe stel ik een effectief deurbeleid op?

Het opstellen van een effectief deurbeleid hoeft niet ingewikkeld te zijn. Wel is het belangrijk dat de regels duidelijk en zinvol zijn, zodat u niemand onterecht de toegang ontneemt. Bij het opstellen van een deurbeleid is het dan ook verstandig om rekening te houden met het volgende:

Regels moeten transparant zijn
Duidelijkheid is enorm belangrijk wanneer het gaat om een deurbeleid. Voor een klant is het namelijk belangrijk dat hij of zij weet aan welke criteria moet worden voldaan om toegelaten te worden. Daarnaast moeten alle criteria controleerbaar en eenduidig zijn. Het kan bijvoorbeeld niet zo zijn dat de ene klant geweigerd wordt omdat hij of zij een pet draagt, terwijl een andere klant ongehinderd naar binnen kan lopen met een pet op.

Regels moeten te handhaven zijn
Een deurbeleid is effectief wanneer alle criteria te handhaven zijn. Een regel als “Bezoekers mogen niet onder invloed van alcohol zijn” is bijvoorbeeld lastig te handhaven. Het is dan ook beter om de regel anders te formuleren. Zo is de regel “Aangeschoten of dronken bezoekers worden niet toegelaten” iets makkelijker te handhaven.

Regels mogen niet willekeurig zijn
Gebruikt u een formulering als “kunnen geweigerd worden”, dan heeft u een willekeurig deurbeleid. Het geeft namelijk aan dat deze regel soms wel en soms niet wordt gehandhaafd. Het belangrijkste aan een deurbeleid is dat deze consequent wordt uitgevoerd. Wordt dit niet gedaan, dan bestaat de mogelijkheid dat er discussies ontstaan bij de ingang van uw winkel of horecazaak.

Het is dus van belang dat een deurbeleid met zorg wordt opgesteld. Wilt u graag meer weten over het opstellen van een deurbeleid? Of bent u benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van beveiliging die het deurbeleid handhaaft? Neem dan contact met ons op.

Onze klanten

Met trots presenteren wij onze klanten, onze partners die voor FSS Security als beveiligingsbedrijf gekozen hebben. En dat hebben ze natuurlijk niet voor niets gedaan.

BV3 Projectsupport B.V.

Sinds 1 januari 2019 zijn wij klant bij FSS Security. Dit komt omdat wij graag één aanspreekpunt wilden hebben voor de meldkamer en de alarmopvolging. FSS Security pakte deze rol snel en goed op en ging alle locaties langs om alles duidelijk te bespreken. De ervaring die ik heb met FSS Security is dat ze zeer duidelijk communiceren, altijd vriendelijk zijn en tenslotte zeer behulpzaam!

Thinc Ahead

FSS Security biedt een uitstekende dienstverlening waarbij er altijd met de klant wordt meegedacht om de dienst zo goed mogelijk te laten verlopen. De ervaring die wij hebben is dan ook positief. Ze zijn betrokken, meedenkend en er is goed en snel contact met de verantwoordelijke contactpersoon. De beveiligers hebben een professionele houding en uitstraling en wij vinden het dus een prettige samenwerking.

Sportiom Sportfondsen ’s-Hertogenbosch

Wij werken momenteel al enkele jaren samen met FSS waarbij ze ons ondersteunen met de beveiliging. Wat FSS hierin een unieke partner maakt is dat ze zeer snelle service kunnen bieden en daarin ook zeer flexibel zijn. FSS Security schakelt op elke vraag snel en ondersteunen ons daar waar nodig. Dit maakt dat wij een positieve ervaring hebben met FSS Security.

Nieuws

Als beveiligingsbedrijf zijn en blijven wij altijd op de hoogte van de laatste actualiteiten, trends en ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Komen we iets interessants tegen of hebben we zelf een mooie, nieuwe ontwikkeling doorgemaakt? Dan delen we dit graag met u.

21 nov

Van ZZP’er in de beveiliging naar loondienst bij FS...

Werken in vaste loondienst bij FSS Security biedt zowel voordelen als nadelen, die per 1 januari 2025 worden beïnvloed door nieuwe wet- en regelgeving. Er […]

Lees meer
16 okt

Een Risico – Inventarisatie en – Evaluatie (R...

De toenemende aandacht voor gezondheid en veiligheid op de werkplek zal bedrijven aanzetten tot een nog strengere naleving van wettelijke eisen voor Risico-Inventarisatie en -Evaluatie […]

Lees meer
Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 9 reviews
Wij scoren gemiddeld een 9,8 op basis van 9 reviews